MAREK DREWNOWSKI


Biografia

MAREK DREWNOWSKI Urodził się w Kołobrzegu, mieszkał i kształtował się w Warszawie, Krakowie, Paryżu i Rzymie. 1. Polski artysta Kariera Drewnowskiego jest silnie związana z Mistrzami muzyki polskiej XX wieku: od Szymanowskiego do Kisielewskiego,od Lutosławskiego po Tansmana, Palestra, Ci wielcy kompozytorzy byli dla młodego pianisty prawdziwymi mistrzami; opr贸cz Szymanowskiego, poznał ich osobiście. Bardzo szybko rozpoczyna pracę nad ich kompozycjami. W 1974r Witold Lutosławski towarzyszy pianiście przy nagraniu swoich dw贸ch Etiud [z 1941r.], nagranych po raz pierwszy w historii, wydanych p贸źniej przez Polskie Radio na płycie CD Lutosławski nie szczędził po nagraniu pochwal, dziękując Tadeuszowi Kaczyńskiemu (krytykowi i autorowi biografii Lutosławskiego) za wskazanie młodego pianisty. W 1977 roku w Paryżu Drewnowski pracuje wraz z AleksandremTansmanem jego nad jego 2 koncertem fortepianowym, kt贸rym 16 grudnia 1977 roku ma dyrygowac Pedro Ignazio Calderon wraz z Filharmonią Narodową. Ma to być polska prapremiera koncertu. Tansman powie p贸źniej w związku Kompozytor贸w Polskich o artyście, podczas pierwszej po długim czasie wizycie w Polsce i po przesłuchaniu taśm z nagraniem koncertu : 鈥濳iedy słuchałem nagrania Drewnowskiego, byłem zdumiony, ze potrafiłem wykonać ten koncert鈥 23 września, na kilka dni przed śmiercią u. Kisielewskiego1991 roku, Drewnowski wykonuje jego koncert fortepianowy z Filharmonia Śląską pod dyrekcja Jerzego Swobody na prestiżowym festiwalu o światowej renomie 鈥 鈥濿arszawska Jesień鈥 i otrzymuje nagrodę - Orfeusza, przyznawaną przez Stowarzyszenie Krytyk贸w Muzycznych. P贸źniej nagrywa CD z tym koncertem W 1996r Fundacja Hofmanna [założona i zarządzana przez Drewnowskiego] wydaje IV Symfonię koncertową Szymanowskiego, z Krakowska Orkiestrą Radiową pod dyrekcja Antoniego Wita transmitowanej przedtem przez wszystkie rozgłośnie Europy, z okazji Święta Muzyki i Drugi Koncert Tansmana, z ta samą orkiestra pod dyrekcja Zygmunta Rycherta) . 2. Pianista Scarlattiego R贸wnocześnie pianista poszukuje kolejnych inspiracji, jest zbyt kreatywny i tw贸rczy by spocząć na laurach. 鈥濿idziałem Drewnowskiego 鈥 pisze Tansman w liście do T. Kaczyńskiego 鈥 ma całą masę projekt贸w...鈥漑18 kwietnia 1978]. Jest jednocześnie instrumentalistą, dyrygentem, aktorem, wykonawcą dw贸ch film贸w o Chopinie, zrealizowanych przez Zanussiego i Cywińską (realizacja muzyczna), autorem scenariusza o Paderewskim 鈥 stwarza wizerunek unikalnego artysty, szybko uznanego za jednego z najlepszych chopinist贸w... kt贸ry uwielbia Beethovena! Jednocześnie pochłania go tradycja, to najgłębsze źr贸dło jego muzycznego talentu: tradycja klasyczna, zwłaszcza barokowa. Wśr贸d dawnych mistrz贸w fascynuje go zwłaszcza Scarlatti, kt贸ry stanie się jego szczęśliwą gwiazdą i przeznaczeniem. Pianista jeszcze o tym nie wie, kiedy nagrywa Sonaty tego kompozytora (Muza Polskie Nagrania 1977 rok). Historia tego pierwszego nagrania rozpoczyna ciąg niezwykłych zdarzeń: W 1983 roku Sonaty Scarlattiego w wykonaniu Drewnowskiego są emitowane w Nowojorskiej Rozgłośni Radiowej. Przypadkiem słucha Leonard Bernstein, kt贸ry jest oczarowany i zachwycony wykonaniem sonat pianistą. Jeszcze bardziej zdumiewa Bernsteina fakt po rocznym poszukiwaniu artysty, że jest on młodym i zupełnie nieznanym światu muzykiem. Dyrygent zaprasza Drewnowskiego na Dni Muzyczne w Tanglewood. Drewnowski ma tam zagrać Koncert nr.1 Brahmsa wraz z Bostońską Orkiestrą Symfoniczną [12 lipca 1985]. Bernstein pisze:鈥滼est najlepszy ze wszystkich.鈥, ale te wydarzenia nie nadają przyspieszenia międzynarodowej karierze pianisty. 鈥濨ernstein 鈥 wspomina Drewnowski 鈥 nie był w stanie przebić muru w jakim zamknięty jest muzyczny świat, hermetyczny i zdominowany przez gwiazdy konkursowe. Za to publiczność zaczęła wypełniać sale koncertowe i nie szczędzić artyście wyraz贸w uznania i podziwu. Publiczność, kt贸ra potrafiła dostrzec, poprzez niezwykłą wirtuozerię, autentyczny talent, wzbogacony pasją i całkowitym poświęceniu się muzyce. Dopiero po latach drzwi świata stanęły przed nim otworem, koncertuje teraz w stolicach europejskich, Ameryce P贸łnocnej, Bliskim i Dalekim Wschodzie, Japonii, Korei, Indiach i kontynencie afrykańskim. 3. Koncerty chopinowskie i chopinowskie powołanie Dla Drewnowskiego przejście od Scarlattiego do Chopina to tylko jeden krok! Wszak Chopin jest 鈥瀔lasycznym lirykiem鈥, syntezą sztuki artysty. Odkrycie nieznanej partytury Koncertu e-mol na fortepian i kwartet smyczkowy odbije się szerokim echem w muzycznym świecie i utrwali renomę artysty jako znamienitego chopinisty. 4. Stworzenie orkiestry:鈥濼he Chopin Soloists鈥 15 stycznia 1832 roku po raz pierwszy zabrzmiał w Paryżu I Koncert fortepianowy e-moll. Nieznany jeszcze francuskiej publiczności młody kompozytor Fryderyk Chopin wykonał go w Sali Pleyela wraz z kwintetem smyczkowym Baillot. To wykonanie poszło w zapomnienie po p贸źniejszym wykonaniu Koncertu z orkiestrą. A przecież pierwsi wydawcy, Fr. Kistner w Lipsku i M. Schlesinger w Paryżu, opublikowali w 1833 roku trzy wersje Koncertu e-moll: na fortepian z akompaniamentem orkiestry albo kwintetu ad libitum, wersję z kwintetem i trzecią wersję bez akompaniamentu. Na okładce wydawnictwa znajdujemy informację, że wszystkie wersje Koncert贸w były wykonane przez autora w Paryżu. Te zapomniane wersje zostały przypominane przez Marka Drewnowskiego, kt贸ry odnalazł i przeanalizował pierwsze wydania Koncert贸w. W latach 80-tych XX wieku było to odkrycie rewolucyjne. Gdy 6 sierpnia 1992 roku w Warszawie, w Sali Towarzystwa im. Fryderyka Chopina Marek Drewnowski po raz pierwszy wykonał dwa Koncerty z kwintetem smyczkowym, w polskim środowisku muzycznym zawrzało. Wielu krytyk贸w i muzykolog贸w uznało redukcję Koncert贸w do kwintetu za 鈥瀐erezję鈥. Chopinologom, kt贸rzy ironicznie sugerowali wykonywanie Koncert贸w z tubami umykał fakt, że pierwszym wydaniu Koncertu wersja z kwintetem ma adnotację ad libitum, czyli że teoretycznie jest to możliwe. Jak zwykle muzyka zwyciężyła op贸r tradycji i wykonanie Koncert贸w w wersji z kwintetem weszło a stałe do repertuaru wykonawc贸w muzyki Chopina na całym świecie. Pierwsze nagranie płytowe Koncert贸w w wersji z kwintetem jest w dziejach światowej fonografii dziełem Marka Drewnowskiego (fortepian), Kai Danczowskiej (pierwsze skrzypce), Roberta Kabary (drugie skrzypce), Artura Paciorkiewicza (alt贸wka), Jerzego Klocka (wiolonczela) i Andrzej Mysińskiego (kontrabas). Nagrania dokonano w styczniu 1993 roku w Studiu S1 Polskiego Radia. W innym, p贸źniejszym nagraniu z 1999 roku w Studiu S1 w Warszawie, Marek Drewnowski rozszerzył swoja wersję z kwintetem na orkiestrę smyczkowa. Dziewiętnastu młodych muzyk贸w Akademii Muzycznej w Łodzi, wraz z kilkoma prowadzącymi profesorami Akademii, stworzyła na tę potrzebę orkiestrę鈥漈he Chopin Soloists鈥 W 1999 artysta dokonal nagrania dw贸ch koncert贸w Frydenryka Chopina z The Chopin Soloist na plyty CD. Jedną istotną zmianą wprowadzoną przez Marka Drewnowskiego w tej wersji był powr贸t do słynnego solo waltorni w Koncercie f-moll. 5. Nowe wyzwania : Dzieła Wszystkie Chopina Pianista już dawno związał sw贸j talent z Chopinem, nagrywając jego Koncerty i Walce na CD i DVD [NVC Arts. Londyn, Nowy Jork, wznowione w 2010 przez firmę Warner]. W dniu dobroczynnego koncertu w Szwajcarii, zorganizowanego przez Soci茅t茅 Chopin-Gen猫ve, gdzie grał 19 walc贸w Chopina, Marek Drewnowski otrzymał propozycję nagrań Dzieł Wszystkich Fryderyka Chopina. Projekt wydał swoje pierwsze owoce w 2008 i 2009 roku: to Koncerty w wersji kameralnej [CD1], Walce [CD2], Preludia [CD3], Wariacje [CD4], Mazurki I [CD5] w wytw贸rniach Harmusica, Polskie Nagrania, Fundacja Hofmanna. Obecnie Fundacja Hofmanna podjęła się wydania części edycji Dzieła Wszystkie Chopina. Artysta jest jej założycielem oraz prezesem i w ten spos贸b spełnia swe marzenie i misję, by ta instytucja pomogła w rozwoju sztuki muzycznej w Polsce a zwłaszcza stworzeniu znaczących wzorc贸w dla młodych, utalentowanych muzyk贸w. Stworzenie Fundacji Hofmanna jest kolejnym dowodem na ogromny udział Drewnowskiego w rozwoju polskiej sceny muzycznej. adowtkjv
Prasa
biografie (.doc) angielska, francuska, niemiecka
Zdjęcia (rozdzielczość 300dpi)


120557

©fata morgana